FOODCONCEPTS - Trends in prijsstellingen
Is het je de laatste tijd ook opgevallen?
Op menukaarten en wandborden zien we steeds minder eurotekens. Prijzen worden aangegeven met enkel en alleen cijfers. Waarom ondernemers dat doen? Een euroteken geeft een pijnprikkel in ons hoofd en vertelt ons dat we moeten betalen. En dat iets duur is. Door het euroteken weg te halen kun je een lagere prijsperceptie creëren.
Gedragsverandering door prijsstelling
Geldsymbolen veroorzaken ook gedragsveranderingen bij de consument. Menu-ontwerpers proberen daarom prijsstellingsbeperkingen te minimaliseren die mensen eraan herinneren dat ze echt geld betalen voor hun maaltijd. Uit onderzoek blijkt dat veel restaurants zowel eurotekens als centen van prijzen verwijderen, bijvoorbeeld simpelweg "9" in plaats van "€ 8,75" om het geldaspect tot een minimum te beperken. Sommige menuontwerpers voelen dat prijzen die eindigen op "9" (bijv. "$ 8,99") er belachelijk uitzien en het aanbod minder professioneel en goedkoper laten ogen (op een slechte manier).
Slimme lokkertjes
Wat we ook zien is dat sommige restaurants 'lokkertjes' gebruiken in hun communicatie. Ze zetten bijvoorbeeld een heel duur item boven aan het menu, zodat andere gerechten er redelijker geprijsd uitzien; onderzoek toont aan dat consumenten de neiging hebben om de items te bestellen die tussen de meest dure en minst dure items vallen.
Zelf posters, menu's en prijskaartjes maken
Voor klanten die zelf hun marketing en reclame willen beheren hebben wij een programma ontwikkeld. Foodconcepts biedt een eenvoudig online systeem waar je prijskaartjes, posters, etiketten en ander drukwerk kunt opmaken en zelf kunt printen of laten drukken. Door jouw marketing zelf in de hand te hebben kun je razendsnel acties, nieuwe producten en specials onder de aandacht brengen van jouw klanten. Speel in op de klantbeleving!
Ga voor meer informatie naar www.foodconcepts.nl en start nu jouw proefperiode Foodconcepts voor slecht €0,50!